Ik maak mij hier ook vaak schuldig aan: Een huis dat een rommeltje is. Het stapelt zich op en er lijkt geen beginnen meer aan. Wanneer er dan onverwachts visite op de stoep staat, heb jij het schaamrood op je wangen staan. Dit moet anders kunnen, en kan ook zeker anders. Zelfs de allerergste sloddervos, kan het huis in grote lijnen opgeruimd houden.

1. Gun jezelf een rommellade

Het klinkt misschien raar dat je juist wel een rommellade wilt hebben. Maar als je echt een doorgewinterde sloddervos bent, kan je maar beter wat achter de hand houden. Één lade of kast om bij nood je spullen in te droppen wanneer er visite voor de deur staat. Kleine prulletjes die snel opgeruimd moeten worden kan je makkelijk in deze lade gooien. Wanneer je eens per week de tijd neemt om dit weer op zijn plek te leggen, dan is die erg functioneel. Het opruimen van die lade hoeft namelijk niet langer dan 5 minuten te duren.

2. Alles heeft een plekje, echt ALLES

Van borden tot extra knoopjes, kaarsen tot elastiekjes. Alles wat je in jouw huis hebt liggen, moet een vaste plek. Ik houd niet van het woord ‘moeten’, maar voor mij is  dit wel een must. Als alles een plekje heeft, is het namelijk ook makkelijker op te ruimen. Als jij voor jezelf weet dat dit kastje daar voor is, en dat die plank is om jouw kaarsen op neer te zetten, dan ga je als een speer het huis door. De kans dat je denkt: ‘Ach, ik leg het wel eventjes hier neer’, wordt veel kleiner.

3. Doe alles maar weg

Natuurlijk niet écht alles. Het is alleen wel slim om eens alles kritisch te bekijken. Is het nuttig, is het nog mooi, wordt jij (of iemand anders thuis) er gelukkig van? Nee? Weg er mee. Ik heb lang de fout gemaakt dat je iets niet weg zal kunnen doen omdat je het hebt gekregen, het een herinnering oproept of welk ander smoesje er ook voor is. Natuurlijk mag je sentimentele dingen best bewaren, maar als je dit dan ook een mooi plekje geeft, is het ook opgeruimd, en vermijd je dat het rondzwerft in huis. De rest gaat lekker naar de kringloopwinkel, recyclebak of geef je weg aan vrienden/familie.

4. Pak het per categorie aan

Naast het opruimen moet je natuurlijk ook die stofnesten zien te bedrijven. Minder spullen betekend vaak ook minder stof in huis. Ideaal! Helaas moeten de meubels wel worden afgenomen met een doekje. Om hier niet als een blok tegen op te zien, is het handig om het schoonmaken per categorie aan te pakken. Hier moet jij persoonlijk je weg in zien te vinden. Doe jij op dag 1 de badkamer, dag 2 de slaapkamer, dag 3 de woonkamer? Of ga jij liever op dag 1 met de stofdoek door het huis, dag 2 met de stofzuiger de vloer doen en dag 3 de dweil er doorheen? Aan jou de keus.

5. Neem het niet mee naar huis

Het is verleidelijk om al die gratis spulletjes aan te nemen die je op straat krijgt, in goodieboxen op events of al die reclamefolders maar te pakken omdat het je wel leuk lijkt. Maak er een foto van, en laat ze maar liggen. Beter voor het milieu, maar zeker ook voor jouw huis of tas die vol raakt met prullen. Als je het mee neemt stapelt de hoop alleen maar weer op. Het gevolg is dat jij die dan weer moet opruimen. Niet doen! Wat je niet nodig hebt kan je beter vermijden. Een Nee/nee sticker op je brievenbus kan ook goed helpen. Die zijn vaak (gratis) aan te vragen bij de gemeente of te koop via het internet.

Nou, ik geef je bij deze een schop onder je kont om aan de slag te gaan en te bedenken hoe jij deze tips in de praktijk kan toepassen! Succes!

Veel liefs,
Elyse

Like & deel Thuisvrouw
error