Overige

Emotie eten, hoe houdt je dit in bedwang?

[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”section” _builder_version=”3.0.47″ custom_padding=”0|0px|54px|0px|false|false”][et_pb_row custom_padding=”0|0px|27px|0|false|false” admin_label=”row” _builder_version=”3.0.47″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_text admin_label=”Text” _builder_version=”3.21.1″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]

Afvallen is iets wat bij veel mensen dagelijkse orde is. Voor sommigen gaat het simpel, maar wat nou als je die doorgewinterde emotie eter bent? Nou is dat bij mijzelf dagelijkse orde geweest, en heb ik hier nu grotendeels mijn balans in gevonden. Makkelijk zal het niet gelijk zijn, maar ik heb wel de tips die ik zelf heb gebruikt en heeft gewerkt! Ik hoop hier iemand mee te helpen!

Waarom emotie eten?

Emotie eten is eigenlijk een bepaald gevoel wegeten, het liefste in combinatie met iets van de tv, een game of andere afleiding er bij. Dit gevoel krijg je wanneer er iets is wat continu door jouw hoofd spookt. Of het nou een nare gebeurtenis is, een trauma die komt opspelen, of je hebt simpelweg weer last van jouw vrouwelijke hormonen. De emoties zijn negen van de tien keer negatief. Eigenlijk weet je zelf wel dat je geen echte honger hebt, maar wil je afleiding! En die zoek je dan al snel in verslavende suikerproducten zoals chocolade, koek en snoepjes. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar bij mij is emotie eten de reden geweest waarom ik overgewicht heb gekregen.

1. Los het op bij de kern

Zoals ik hiervoor al zei, emotie eten doe je met een achterliggende reden. Iets houd je bezig, en daar wil je van af. Ik probeer dan altijd eerst goed na te denken waarom ik mij ergens druk over maak. Wanneer mijn hoofd overstroomt van verschillende gedachtes schrijf ik het op papier zodat ik overzicht krijg. Door het ‘probleem’ te visualiseren kan je vaak sneller kijken naar een oplossing, of er achter komen dat het helemaal niet zo erg is wat er speelt in je leven. Mindmaps kunnen hier ook bij helpen. Niet om een plan te maken, maar om te zien hoe jouw hersenspinsels ergens een probleem van maken, waardoor jij wilt emotie eten!

2. Alleen maar gezonde dingen

Je hebt de neiging om te emotie eten, een gevoel wat slecht tegen te houden is. Je graait in je kastjes en: NIKS! Nee, dat klopt. Je hebt geen ongezonde lekkernijen in huis gehaald. Je voelt je bedroeft en twijfelt nog snel naar de avondwinkel te lopen voor veel te dure suikerbommen. Doe dat maar niet en kijk in je koelkast. Als jij bij de boodschappen denkt aan rauwkost wat jij lekker vind, kan jij jezelf daar ook heel goed mee troosten. Vooraf denk je misschien van niet, maar tijdens het eten is het gevoel toch echt hetzelfde. Je kan kauwen, en afleiding zoeken zonder dat het een directe impact heeft op jouw lichaam. Neem bijvoorbeeld komkommer, paprika, selderij of worteltjes. En als je toch iets ongezonder wilt doen: Neem er een lekker sausje bij.

3. Eet langzaam, en alle maaltijden

Eten is nou eenmaal gewoon heerlijk! Sla dan ook die vaste maaltijden niet over. Eet je ontbijt, lunch en diner en maak daar een feestje van. Maak het lekker met allemaal nieuwe gezonde dingen die je hebt gevonden tijdens je zoektocht naar een gezonder leven. Hierdoor krijg je minder snel een trek gevoel en kan je het emotie eten tot op zekere hoogte beperken. Ik heb zelf gemerkt dat wanneer ik de tijd neem om dit op te eten, ik ook sneller vol raak. Je lichaam heeft 20 minuten nodig om een signaal door te geven dat je vol zit, of geen trek meer hebt. Geef je lichaam ook die tijd door langzaam te eten. Elke hap die je neemt word dan als het ware geregistreerd waardoor je minder snel een honger gevoel creëert!

Afvallen blijft een vak apart en erg moeilijk. Niemand heeft je ook verteld dat het makkelijk zal zijn. Ik hoop dat ik met deze tips kon helpen om jou ook weer met beide benen op de grond te krijgen. Succes! En onthoudt: Je bent niet alleen.

Veel liefs,
Elyse

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]
Like & deel Thuisvrouw

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *