Veel mensen hebben goede voornemens als: gezonder eten, minder roken en meer sporten. Het lukt vaak niet om deze voornemens vol te houden, maar waarom eigenlijk? Ik vertel jullie graag waarom dat lastig is, en geef tips waardoor het wél gaat lukken in 2019! Want zeg nou zelf, iedereen krijgt er toch een voldaan gevoel van als het je lukt om je eigen doelen te behalen?

1. Blijf dicht bij jezelf
Dit is een voornaamste reden waarom het bij de meesten mislukt om zich te houden aan hun voornemens. Als het voornemen vanuit iemand anders komt, ben je over het algemeen niet gemotiveerd genoeg! Wil jij zelf oprecht afvallen, of weet je dat het eigenlijk wel gezonder voor je is? Er is een verschil in motivatie die erg belangrijk is. Als je heel goed bij jezelf bedenkt wat je écht wilt, dan is dat een goede voor op jouw lijstje! Laat niemand je van de wijs brengen, alleen JIJ bepaald wat je gaat doen.

2. Maak de goede voornemens concreet
Nog een reden waarom het lastig is om een doel te halen. Want als je zegt ‘gezonder, meer of minder’, dan weet je eigenlijk niet wat jouw doel is. Wat is voor jouw definitie ‘gezond’ en wat voor de één meer is, is voor de ander al weinig. Stel je hebt als doel om minder te gaan roken. Hoe maak je dit dan concreet? Je rookt nu 10 sigaretten op een dag. Minder sigaretten zal voor jou dan al 9 sigaretten op een dag kunnen betekenen, maar is dat jouw doel? Schrijf op hoeveel je wilt verminderen. ‘Ik rook nu 10 sigaretten en ik heb als goed voornemen om maar 5 sigaretten te nemen op een dag.’ Door getallen te noemen, weet jij zelf waar jij je aan kan vasthouden en waar je naar kan streven. Je kan het!

3. Maak je voornemens niet te streng
Je ziet het zo ontzettend vaak. Een extreme vleeseter die pats, boem van de één op de andere dag veganist wilt worden. Het is simpelweg niet haalbaar. Wees daarom ook niet te streng voor jezelf en wordt realistisch. Als je altijd hele dagen leeft op chocolade en pizza, dan is opeens alleen maar salades eten een verschrikking. Pak het stapje voor stapje aan. Mislukt het één keer? Jammer, maar dat betekend niet dat jij jouw hele goede voornemen van tafel kan schrappen. Maak een planning voor jouw goede doel. Welk deel pak je daar als eerste van aan, en welke laat je de maand erna er bij in sluipen? Een goed voornemen hoeft niet vanaf 1 januari gelijk perfect te gaan. Je kan ook pas in juni weer je volgende stap erbij pakken! Succes!

4. Geef jezelf een beloning
Ja echt wel! Je mag super trots zijn op jouw behaalde resultaten. Als het allemaal zo lekker gaat als hoe je het had gewild mag jij jezelf echt wel ergens op trakteren. Let er alleen op dat als jouw doel: afvallen is, dat jij niet als beloning een week chocolade mag eten als avondeten. Of als je wilt stoppen met roken, jij jezelf een sigaret aanbiedt. Nee, denk bijvoorbeeld aan een dagje sauna, of misschien geniet jij wel van een concert? Ik zal voor mijzelf een lijstje maken met wat jij jezelf heel graag wilt geven. Doe dit voordat je begint aan je voornemen, want dan heb je nog een extra doel om naar uit te kijken! Dit maakt het natuurlijk ook veel leuker om het vol te houden.

5. Deel jouw goede voornemens
Schaam je er niet voor, en probeer het niet te verbergen door jouw angst dat het misschien mislukt. Deel het! Schreeuw het van de daken! Want weet je wat het is? Als meerdere mensen het weten, is het een stok achter de deur. Een motivatie, en persoonlijke coach. Er zullen een aantal mensen een paar keer aan jou vragen hoe het er nu voor staat. Je wilt natuurlijk positief nieuws brengen, en daar mag je trots op zijn! Daarnaast kan je omgeving er rekening mee houden om jou niet in de verleiding te brengen om het verkeerde pad weer in te slaan. Vind je het toch spannend om te vertellen? Begin dan bij een klein kringetje van mensen die jij 100% vertrouwd.

6. Maak een leuk goed voornemen
Wij mensen zijn geneigd om alleen maar pessimistisch te denken. Alle slechte gewoontes aan te pakken en streng te zijn tegen jezelf. Maar is er ook niet iets leuks wat je misschien vaker wilt doen? Je kan als goed voornemen opschrijven dat je bijvoorbeeld meer tijd wilt maken voor jouw hobby, of dat je misschien wel 10 nieuwe recepten wilt uitproberen in het nieuwe jaar. Dit zijn vrolijke voornemens. Als je deze toevoegd aan jouw lijstje, dan hoef jij niet alleen maar te treuren over dingen die niet meer mogen, maar kan je ook vrolijk kijken naar de dingen die je nu juist wél mag en stiekem moet van jezelf!

7. Schrijf niet teveel goede voornemens
Ze zijn heel leuk om te schrijven hoor, die goede voornemens. Je voelt je een goed mens als je er bij nadenkt. Let er alleen op dat je er niet meer dan 5-6 opschrijft. Straks vergeet je nog goede voornemens, en dat moeten we niet hebben! Daarbij is het ook moeilijker om je te focussen op één goed voornemen, als je er nog 10 hebt liggen die aandacht moeten hebben. Het vereist simpelweg teveel van je. Heb je wel meer goede voornemens? Dan kan je die eventueel halverwege het jaar oppakken of doorschuiven naar het nieuwe jaar. Zo behoudt jij je overzicht, en kan je ook nog rustig ontspannen. Je hoeft jezelf niet extra stress te geven omdat je al die goede voornemens moet vasthouden!

Ik hoop dat ik jullie met deze tips een stapje op weg heb kunnen helpen om jullie eigen goede voornemens te schrijven die jullie daadwerkelijk kunnen behalen! Heb jij jezelf er wel eens op betrapt om teveel van jezelf te verwachten, of dat je er misschien stiekem helemaal geen zin in had om er aan te beginnen? Ik wel hoor!

Veel liefs,
Elyse

Like & deel Thuisvrouw