Een babyshower kan een ontzettend gezellig feestje worden voor de aanstaande moeder. Het organiseren er van kan wel soms wat lastig zijn. Wat doe je wel, en wat niet. Wil je creatief zijn of houd je het lekker simpel? Ik heb de nodige inspiratie opgedaan voor een leuke babyshower, en deel ze graag met jullie. Het is niet moeilijk, dus ook als je niet zo creatief bent kunnen deze tips handig zijn. Wie weet kan jij er ook wat mee?

Wat is een babyshower eigenlijk?

Een babyshower is een feestje dat is overgevlogen vanuit een Amerikaanse traditie. Hierbij zet je de aanstaande moeder in het zonnetje en vier je dat er een baby op komst is. Het wordt voornamelijk gegeven bij een eerste kindje, zoals de traditie hoort. Maar tegenwoordig kan het eigenlijk wel bij elke zwangerschap. Meestal worden er spelletjes gespeeld, is er veel eten en zijn er cadeautjes voor de  aanstaande ouders. Hoewel dit ook wel in te vullen is naar hoe het gezelschap en de moeder in spé zich er prettig bij voelt. Het feest wordt meestal op max. 1 dagdeel gegeven in de 6e of 7e maand van de zwangerschap.

1. Houdt het geheim

Het is misschien vanzelfsprekend, maar ook zo belangrijk. Het is natuurlijk het leukste als je een verbaasde blik ziet verschijnen wanneer het hele huis versierd is en vol staat met vriendinnen en familie. Ik ben eens naar een babyshower geweest waar dat niet helemaal goed ging, omdat agenda’s gesynchroniseerd waren via de GSM. Mijn tip: Zet niets in agenda’s waar zij ook bij kan, ga niet hinten en probeer de vader in spé te betrekken. Zo kunnen ze misschien een dagje uit plannen waardoor zij van huis is, en het huis versierd kan worden zonder dat ze iets door zal hebben!

2. Gastenboek

Dit is zeker een puntje wat ik het leukste vond van babyshowers. Een leuk gastenboek waar alle meiden een wens in kunnen schrijven voor de ouders en het kindje. Leg er wat stickers, potloden, stiften en ander knutselspul bij om het leuk te versieren. Heeft iemand een polaroid camera? Neem die mee en laat een ieder op de foto gaan met de zwangere. Die is ook leuk om er bij te plakken. Heerlijk om zo’n boek achteraf door te bladeren. Dat was toch wel een leuke toevoeging in het boek.

3. Cadeaumanagement

Cadeautjes horen bij een babyshower. Maar hoe regel je dat? Leggen jullie allemaal geld bij elkaar voor 1 groot cadeau, gaan de cadeautjes op 1 grote hoop en word het 1 voor 1 uitgepakt of doen jullie een spelletje waarbij diegene die wint, het cadeautje mag geven? Het dobbelstenenspel kan daar bij helpen. Wie als eerste 6 gooit, geeft het cadeau. Een ander leuk idee is om de cadeaus te combineren met fotoraden. Iedereen stuurt een babyfoto in en de zwangere moet raden wie het is. Is het goed geraden? Dan mag diegene op de foto het cadeautje geven. Hoe dan ook: Het is belangrijk om hier over na te denken, zodat je niet op het moment staat te twijfelen.

4. Raden, raden en nog eens raden

Babyfoto’s raden zei ik he? Er is nog veel meer te raden, maar dan over het babytje op komst! Maak een leuk papiertje die je aan iedereen geeft met een pen. Laat ze opschrijven wat zij denken dat het wordt. Denk aan de naam, geboortedag, geboortetijd, gewicht, lengte, wat hij/zij krijgt van mama en wat van papa. Mocht het nog niet bekend zijn, dan is het ook leuk om het geslacht te raden. Waar krijg jij gelijk in? Let er wel op dat de zwangere het fijn vind als er namen of geslacht geraden word. Het is soms moeilijk om het niet te verraden wanneer er gegokt wordt! Vraag dit subtiel na door bijvoorbeeld te vragen of ze de naam al weet en of je een poging mag wagen.

5. Babynamenrace

Om nog even voort te borduren op de babynamen: De babynamenrace. Geef iedereen een papiertje met daar op A t/m Z. Geef een duidelijk startsignaal en iedereen moet zo snel mogelijk voor elke letter een babynaam opschrijven. Diegene die als eerste klaar is roept: Klaar! Of re regelt een belletje voor in het midden  van een kring waar je naar toe moet rennen om op te slaan. (Zet de bel wel in de buurt van jouw zwangere vriendin. Rennen gaat niet zo makkelijk!). Lachen en gieren gegarandeerd. Je kan er ook een klein prijsje aan hangen. Een kleinigheidje is voldoende. Maar ook dit kan je zo gek maken als je maar wilt.

Hopelijk heb jij en de rest van de organiserende vriendinnen hier wat aan. Heb jij leuke toevoegingen? Vul dan zeker aan! Succes!

Like & deel Thuisvrouw